Det er viktig å gjøre seg oppmerksom for hvilke salgsbetingelser som gjelder for deg og din nettbutikk. Det er aldri gøy når det er feil på sendte varer, eller når kunden ønsker å benyttes seg av angreretten som en forbruker etter loven har krav på. Forbrukere har 14 dagers rett til å returnere varen og få pengene tilbake hvis de angrer på kjøpet, dette selv om varen er brukt, forbrukere har også 2 eller 5 års reklamasjonsrett avhengig av forventet levetid på varen.
Forbrukerlovgivningen er ufravikelig, med mindre det avtales gunstigere vilkår for forbrukeren enn det som følger av loven.
Les mer rundt forbrukerloven her
Det er derfor viktig at betingelsene for salg, betaling, reklamasjon og angrerett kommuniseres tydelig og aksepteres av forbrukeren før kjøpsavtalen inngåes. Dette kan f.eks. ved angrerett være krav til emballasje, synlig skade og ved tilbakebetaling det antall dager etter mottatt retur en kan forvente å få pengene tilbake på konto.
Kjøperen skal aktivt kunne akseptere vilkårene i salgsbetingelsene i nettbutikken før en avtale er gyldig. Generell info eller forhåndsvalg er ikke tilstrekkelig, og vil kunne medføre at bestillingen ikke ansees å være gyldig.
Forbrukerombudet har utarbeidet mange flere retningslinjer og nyttig informasjon som kan være gull verdt når du skal utarbeide salgsbetingelser for din nye nettbutikk:
https://forbrukerombudet.no/opplysninger-forbrukerne-krav-pa-nar-handler-ting-pa-internett
https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-standard-salgsbetingelser-forbrukerkjop-varer-internett