En uvurderlig ressurs til inspiriasjon og kunnskap for webmarkedsføreren: http://www.thinkwithgoogle.com/
En del av denne omfattende siten er viet eksempler, inspirasjon og suksesshistorier og de kaller den for Creative Sandbox: http://www.thinkwithgoogle.com/creative-sandbox/
Lær hva Google vet om nye plattformer og forbrukeradferd: http://think.withgoogle.com/databoard/
Finn ut hva som søkes på og hvor søker de fra: http://www.google.com/trends/explore
Trenger du å vite noe om netthandel eller surfing via mobil, så er MobilePlanet der du finner svar. Det er også en del nedlastbar dokumentasjon og sengelektyre her. Her kan du også enkelt lage overbevisende sammenligninger for å analyse og presentasjon av trender m.m. http://www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet/no/
Finn ut hva som skrives om deg eller ditt varemerke: Det er mye du får vite med et vanlig Google-søk. Det er derimot lite sannsynlig at det som skrives om deg vil være å finne høyt på søketreff hos Google. En del av innholdet finnes bare på blogger, der mange har lav PageRank, og de vil sjelden vises på de første sidene vanlig ved søk hos Google. Ønsker du begrense antall treff ved å søke bare i blogger kan du benytte Google Blogsearch: http://www.google.no/blogsearch
Et enkelt og nyttig verktøy for webmarkedsføreren som ønsker å holde seg oppdatert. Google Alerts gir deg epostvarsler når det skrives noe om deg eller et tema du vil overvåke på webben. Google Alerts er etter vår mening et fantastisk og effektiv verktøy for å finne ut hvordan ditt navn eller merke omtales på webben. Google Alerts er også nyttig for å finne ut hva som skrives, hvor ofte og derigjennom hvordan konkurransen er for å komme høyere på søketreff hos Google på et aktuelt søkebegrep. Et fantastisk verktøy for overvåking hva som skrives om ditt navn eller ditt merke på webben, og til overvåkning av dine konkurrenter Kom igang med Google Alerts her: http://www.google.com/alerts
Sporing og måling av konverteringer: Etter litt research på tracking og events-tracking. Ser at dette verktøyet er omtalt å gi enkelt brukergrensesnitt for å spore hendelser, konverteringer, linker, annonser m.m. Trolig et nyttig verktøy på flere områder for de som gjerne vil dokumentere brukeradferd og måle resultat av egen innsats: https://www.google.com/tagmanager/
Du vil gjerne bli funnet på nettet. Google vil gjerne hjelpe. Finn dataene, verktøyene og diagnostikken du trenger for å lage et solid og Google-vennlig nettsted. https://www.google.com/webmasters/
Jobber du med markedsføring for reiseliv, er dette verktøyet inspirerende real-time og underholdende: Sightsmap viser realtime hvor bilder blir tatt i hele verden. Er du en kreativ webmarkedsfører finner du garantert noe nyttig å bruke dette verktøyet til. http://www.sightsmap.com/
Lykke til!