Googles beste verktøy for webmarkedsføreren

 

Google lever av å selge markedsføring på web, og har en finger i det meste hva en webmarkedsfører pusler med. Men Google deler også mye av sin mest verdifulle kunnskap fritt med oss som jobber i faget og hjelper deg som webmarkedsfører til å informere og å kommunisere på en stadig bedre og mer effektiv måte.

Disse verktøyene gjør at du kan forbedre dine tjenester og treffsikkerheten for kampanjer og markedsføringsfremstøt, og det egentlig i alle kanaler. Google gir mye tilbake, og du føler deg privilegert over at en slik fantastisk verktøykasse er stilt til din rådighet:

Think Insights

En uvurderlig ressurs til inspiriasjon og kunnskap for webmarkedsføreren: http://www.thinkwithgoogle.com/

Creative Sandbox

En del av denne omfattende siten er viet eksempler, inspirasjon og suksesshistorier og de kaller den for Creative Sandbox: http://www.thinkwithgoogle.com/creative-sandbox/

Databoard

Lær hva Google vet om nye plattformer og forbrukeradferd: http://think.withgoogle.com/databoard/

Søketrender

Finn ut hva som søkes på og hvor søker de fra: http://www.google.com/trends/explore

Mobileplanet

Trenger du å vite noe om netthandel eller surfing via mobil, så er MobilePlanet der du finner svar. Det er også en del nedlastbar dokumentasjon og sengelektyre her. Her kan du også enkelt lage overbevisende sammenligninger for å analyse og presentasjon av trender m.m. http://www.thinkwithgoogle.com/mobileplanet/no/

Google blogsearch

Finn ut hva som skrives om deg eller ditt varemerke: Det er mye du får vite med et vanlig Google-søk. Det er derimot lite sannsynlig at det som skrives om deg vil være å finne høyt på søketreff hos Google. En del av innholdet finnes bare på blogger, der mange har lav PageRank, og de vil sjelden vises på de første sidene vanlig ved søk hos Google. Ønsker du begrense antall treff ved å søke bare i blogger kan du benytte Google Blogsearch: http://www.google.no/blogsearch

Google Alerts

Et enkelt og nyttig verktøy for webmarkedsføreren som ønsker å holde seg oppdatert. Google Alerts gir deg epostvarsler når det skrives noe om deg eller et tema du vil overvåke på webben. Google Alerts er etter vår mening et fantastisk og effektiv verktøy for å finne ut hvordan ditt navn eller merke omtales på webben. Google Alerts er også nyttig for å finne ut hva som skrives, hvor ofte og derigjennom hvordan konkurransen er for å komme høyere på søketreff hos Google på et aktuelt søkebegrep. Et fantastisk verktøy for overvåking hva som skrives om ditt navn eller ditt merke på webben, og til overvåkning av dine konkurrenter Kom igang med Google Alerts her: http://www.google.com/alerts

Google tagmanager

Sporing og måling av konverteringer: Etter litt research på tracking og events-tracking. Ser at dette verktøyet er omtalt å gi enkelt brukergrensesnitt for å spore hendelser, konverteringer,  linker, annonser m.m. Trolig et nyttig verktøy på flere områder for de som gjerne vil dokumentere brukeradferd og måle resultat av egen innsats: https://www.google.com/tagmanager/

Google Webmaster tools

Du vil gjerne bli funnet på nettet. Google vil gjerne hjelpe. Finn dataene, verktøyene og diagnostikken du trenger for å lage et solid og Google-vennlig nettsted. https://www.google.com/webmasters/

Sightsmap

Jobber du med markedsføring for reiseliv, er dette verktøyet inspirerende real-time og underholdende: Sightsmap viser realtime hvor bilder blir tatt i hele verden. Er du en kreativ webmarkedsfører finner du garantert noe nyttig å bruke dette verktøyet til. http://www.sightsmap.com/

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.