Tusenvis av nye nettsteder konkurrerer om oppmerksomheten hver eneste dag. Og du bør holde godt øye med hvordan ditt nettsted kommuniserer. Du kan starte jobben selv, men bruk gjerne andre (en kontrollgruppe) som aldri har sett nettstedet og som du mener kan være representable for målgruppen. Start med å stille deg selv og/eller kontrollgruppen noen enkle spørsmål:
Selv ønsker du å markedsføre dine tjenester eller produkter, men hva ønsker dine besøkende med dine nettsider? Ønsker de nyttige funksjoner eller tilgang til verdifull informasjon? Siden du ikke kan teste ditt nettsted på alle, er det smart å sette sammen et utvalg av kunder/brukere av ditt nettsted (kontrollgruppe) som kan gi deg tilbakemeldinger. Husk at de løsningene som sparer deg for tid og penger ikke alltid gir dine kunder noe.
Dine hjemmesider bør bygge opp under din firmaprofil/merkevare/personlighet, men viktigere er det at nettsiden inneholder nyttig informasjon. Ikke overeksponer kundene for ditt «glade budskap» og uhemmet selvskryt.
Besøkende på ditt nettsted har du bare sekunder på å overbevise. Det er derfor viktig at du klarer å fange brukerens oppmerksomhet på det som du betrakter som viktigst på ditt nettsted.
Klar tale? Noen ganger skal designet være så minimalistisk, eller man har så mye å fortelle, slik at budskapet om hva nettstedet handler om er usynlig eller drukner i informasjonsmengden på nettstedet.
Du kan raskt miste potensielle kunder hvis ditt hovedtilbud, eller din unike produktfordel ikke kommuniseres klart og tydelig. Dette er budskapet som forteller hvorfor dine besøkende skal benytte seg av dine tjenester. Spør deg selv hvor enkelt finner jeg produktfordelene og hvor godt er de kommunisert. Er nødvendig informasjon for beslutningsstøtte, som egenskaper m.m. tydelig presentert.
Hvis du konkluderer med å ha lyktes med å få frem budskapet er neste spørsmål: Når kunden har forstått produktfordelen er det viktig å raskt lede dem videre: Hva skal kunden foreta seg for å benytte seg av dine produktfordeler. Vi bruker gjerne begrepet CTA, eller call to action. Er det tydelig for kunden hva han skal gjøre ? Det kan være å bestille, melde seg på et kurs, registrere seg for en gratis demo, laste ned mer informasjon m.m.
Prøv ikke å fortelle alt for mye på førstesiden på ditt nettsted. En støyende overlesset startside vil skremme flere kunder enn den tiltrekker. Sørg uansett for at dine nettsider kommuniserer hvorfor de skal velge deg som leverandør, og har en konsistent layout og at bildene har god kvalitet. Tekst er vanskelig nok å lese på skjerm uansett, så sørg for å bruke godt lesbare skrifttyper. Lange artikler blir sjelden lest i sin helhet på skjerm. Bryt derfor opp innholdet, og gi hovedpoengene i teksten et utsseende som skiller seg ut.
Brukervennlighet er kanskje det viktigste du skal tenke på når nettstedet skal evalueres. Sørg for at brukerne enkelt kan navigere på dine nettsider med tydelige menyer og knapper, og at viktig informasjon er enkel å finne.
Sørg for at kontaktinformasjon, åpningstider, adresse, telefonnummer er lett tilgjengelig. Må kunden lete etter slik informasjon hører du trolig aldri fra vedkommende. Sørg også for å etablere et kontaktskjema som kanaliserer riktige forespørsler til riktig person.
Kjenner man som kunde at man har personlig kontakt eller kjenner mennesket, er det mer sannsynlig at man kommer tilbake. Fortell en historie eller kanskje et favorittsistat for å gi liv til et ansattbilde.
Trenger du hjelp til ny nettløsning, redesign eller nytt design, ta kontakt ved å fylle ut kontaktskjema her!