Mobil surfing vokser i rekordfart, og som web-markedsfører er det spennende å følge med i den hurtige utviklingen og endringen av mobile plattformer, apps og andre nyvinninger. Det er blitt brukt mange penger på både utvikling og markedsføring av diverse tjenester og apps. men det er kanskje på tide å få sett på hvordan den mobile surferen best kan nåes.
Apps. er fasinerende og meget brukervennlige. De kan gjøre avanserte oppgaver enklere, men de har ofte et ukjent brukergrensesnitt for brukeren, og blir ikke alltid oppfattet som så intuitive som den som markedsfører den liker å tro. Og visste du at en av fire nedlastede apps. aldri blir brukt igjen?
En av fire nedlastede apps. blir aldri brukt igjen!
Hvilke apps. er det de fleste mobilbrukere faktisk benytter flittig? -De fleste bruker apps til å spille spill, lese nyheter, lese epost, lese meldinger, surfe på nett, finne steder med kart, ta bilder, koble til sosiale nettverk og å lytte til musikk.
Apper må tilpasses de enhetene det faktisk surfes med, og skal du idag nå alle smart-telefonbrukere, må du ha en app for disse operativsystemene: iOS, Android, Blackberry, MeeGoo, Windows og Symbian, selv om de fleste nøyer seg med iOS og Android, så vil det uansett bli dyrere og kreve mer administrasjon enn en mobiltilpasset nettside. Så hvis ditt primære behov er å informere og å kommunisere, vil du antagelig få mer igjen for pengene ved å satse på mobiltilpassede nettsider kombinert med meldingstjenester som epost, SMS og MMS. Visste du forresten at Google tar hensyn til hvor godt mobiltilpasset ditt innhold er når de bestemmer hvor høyt din side kommer i søketreff ved søk på mobil?
I Kina er den det allerede men også her venter vi at mobilen blir den viktigste kanalen for lesing av internett innhold.
Så mens en app må tilpasses den enheten den skal installeres på, og gjerne oppdateres for nye enheter, vil mobiltilpassede nettsider være tilgjengelig på alle enheter uansett leverandør eller operativsystem. Siden stadig mer av nett-trafikken kommer fra mobile enheter er det viktig at disse er brukervennlige og kommuniserer godt også på mobil.
Som alt nytt er det mest moro i starten, og vi antar at det i Norge er ca. 30% av smart-telefonene som har installert QR-kode scannere. Tilsammen betyr dette at det er en beskjeden andel av det totale antall mobilbrukerne som vil kunne benytte seg av den informasjonen du publiserer via en QR kode. Men kombinerer du dette med å benytte tjenester på SMS eller MMS vil du kunne nå samtlige mobilbrukere, gammel som ung. En QR kode er enkel å skanne, men aldeles umulig å huske. Mens en SMS som denne: HUSK SMS til 92034702, kan man i det minste notere.
Det er viktig å tenke på at selv om smartmobiler har mange brukere så kan man med sikkerhet si at så godt som alle, og absolutt alle mobilbrukere både behersker og kan sende og motta SMS og MMS meldinger, umiddelbart og uten å laste ned noe som helst. Meldingstjenester er smartere på mange måter fordi det er avsenderen som bestemmer når meldingen sendes/leses ( SMS leses stort sett alltid med en gang ) og perfekt timing vet vi hvor viktig kan være. Det gir også fordeler ved å kunne fordele trykket på de som skal følge opp responsen på kampanjen. Med en SMS eller MMS er også mottakeren allerede identifisert og man kan på dennes godkjennelse belaste direkte betaling med en gang. Med MMS kan man også sende innhold som kan presentere og vise produkter direkte i meldingen, og ved et bekreftende svar vil man kunne motta betaling fra mobilbrukeren direkte for det denne evt. ønsker å bestille.
Meldingstjenester er effektive og raske, og terskelen for å bruke dem lave, mobiltilpassede nettsider gir deg mobilt innhold for smartmobiler uten å måtte utvikle apper for en formue..
Sircon utvikler løsninger for meldingstjenester og mobiltilpassede nettsider til meget konkurransedyktige priser, vi kan også hjelpe med en app.
Ta kontakt, vi kan hjelpe deg med smarte og rimelige løsninger for din mobilkampanje.