I gode gamle dager (90-tallet) var det en sensasjon at man kunne besøke internett; Et stort magisk sted hvor man kunne finne alt man kan drømme om, hvis man bare visste hvordan. Etter å ha hørt på modemlydene i ca 20-40 sekunder (noen ganger tok det litt ekstra tid) kunne man endelig åpne sitt favorittnettsted og klikke på en lenke.
Lenken førte til en ny nettside med en gif som animerte en arbeidsmann-siluett med teksten «under construction», noe man først kunne se etter å ha lukket de 1-4 popup-vinduene som var i veien for det du egentlig forsøkte å finne.
De første 3-5 sekundene bør aldri kastes bort på noe så gammeldags og irriterende som en modernisert popup fra 1990.
Verden går fremover, bredbåndet gjør internett kjappere og lar alle surfe mer på kortere tid. Mange nettsider har lært at popups ikke fungerer godt og at de fleste har lært seg at de fleste bare lukker popups med en gang pga irritasjonsfaktoren. En løsning for popup-fanboys over hele verden ble å introdusere «popunders».
En popunder er akkurat det samme som en popup (Altså, et eget browservindu som spretter opp midt i ansiktet ditt, for å vise deg noe), bortsett fra en detalj: Den spretter opp bak vinduet du sitter og ser på akkurat nå. Popunders ga en stor fordel: Du slapp å miste fokus på det du egentlig forsøkte å finne, fordi du ble ikke forstyrret av noe som plutselig krevde oppmerksomhet i en annen retning. Irritasjonsfaktoren var plutselig borte, eller i det minste utsatt til senere…
Den store nedturen med popunders: Når du lukket nettleseren lå det 120 ekstra nettleservinduer klare til å vise deg reklame, ekstra informasjon, påmeldingsoppfordringer, etc. Disse poppet opp (under) litt etter litt mens du browset diverse nettsider. Plutselig ble det forståelig hvorfor nettleseren virket så treg de siste 20 minuttene, og de neste 20 minuttene brukes på å lukke disse vinduene. (Merk at de som kunne litt, visste å lukke alle i en sleng).
Adblockers har riktignok eksistert ganske lenge, men ble vel mye tatt i bruk først i ca 2010. Nettleserene hadde fått det som standard å blokkere popups. Verden på internett ble plutselig mer behagelig for reklame- og popup-hatere; To av de største irritasjonene på internett var så godt som borte!
Popups i den tradisjonelle formen var så godt som eliminert. Du kunne nå søke opp det du ville finne og finne det uten å bli forstyrret av popups, for så å være fornøyd med nettsiden du besøkte. Den ga deg det du trenge å finne, og dermed fikk du lyst til å bruke dette nettstedet oftere. Kanskje ble du til og med såpass fornøyd at du meldte deg på nyhetsbrevet, deltok i forumet, og daglig sjekket innom for nyheter og spennende innhold.
Bonusen er at nettleseren går mye fortere, bruker mindre minne og gir en mye bedre opplevelse av nettstedet man besøker, fordi man slipper irritasjonsmomentene.
En nettside bør være ferdig innlastet så kjapt som mulig. 1 sekund innlastingstid er allerede «lenge».
År 2010 og fremover led forsåvidt av andre problemer, som økt fokus på sikkerhet (fordi mange flere ble hacket), selv hos Apple som påsto at det var umulig å hacke en Mac. Nettlesere slapp stadig ut nye versjoner for å stenge ned sikkerhetshull etterhvert som hackere fant stadig nye måter å exploite diverse javascript workarounds, m.m… Dette førte også til at Internet Explorer 6 til slutt må ta kvelden, fordi denne ble nemlig ikke oppdatert i det hele tatt. Nok om det, tilbake til popups.
Selv med adblockers og popup-blockers får man nå i dag en ny type popup. Istedet for å sprette opp i et eget nettleservindu, vises nå popups som en innbakt del av nettsiden du besøker. (fortsetter under bildene)
Disse nye popupene kan ikke blokkeres like enkelt fordi de er en del av nettsiden, på samme måte som logoen, bildene og lenkene er en del av nettsiden. De kan fortsatt blokkeres, men da må du manuelt blokkere dem spesifikt for den nettsiden der de vises. Dette må gjøres per popup, per nettsted.
Resultatet? Ingen får blokkert popups på en generell og alt-dekkende måte lenger.
Så ja, nye popups er mye bedre designet for å være vanskelig å fjerne.
Man googler etter noe nyttig informasjon man ønsker å finne, f.eks. en oppskrift på vaffelrøre. Man klikker på den mest relevante eller fristende lenken, og må vente i ca 20 sekunder på at WordPress nettstedet skal lastes inn (Hvorfor blir wordpress så treg?).
Et nettsted har 3-5 sekunder på å fange interessen til nye besøkende
Du scroller ned til oppskriften, rekker å lese 3 ord i første setning, også: Vent, en popup. Oppskriften forsvant bak en nymotens popup som spør deg om å fylle inn e-postadressen din for å få de flotteste og beste tilbudene på kjøkkenutstyr. Du mister nå fokus på oppskriften og blir istedet irritert på nettsidens plutselige popup.
Resultatet: Nettsiden gir et førsteinntrykk basert på irritasjon og du får ikke se det du forsøkte å finne.
Nytt eksempel:
Man søker opp informasjon om barndoms-idolet som nylig døde, og klikker på første og beste lenke.
Nyheten vises, man begynner å lese om det man kom hit for, men Vent, en popup. Nyheten forsvant bak en popup som ber deg fylle inn e-postadressen din for å motta nyhetsbrev om det som skjer i moteverdenen.
Resultatet: Man forlater nettstedet og klikker på neste lenke.
Det verste:
Man besøker et nettsted for første gang for å lese om det siste store flotte som skjedde den ene gangen, men Vent, en popup.
«Fullfør vår spørreundersøkelse, fortell oss hva du synes om vårt nye nettsted»
Resultatet: Nettsiden ber deg fortelle hva du synes, etter å ha laget en irritasjon på mindre enn 5-sekunders besøk.
Popups i 2016 (og årene fremover) er et av de nye store problemene på internett. Webmasters (nettside-eiere) tror de gjør seg selv en tjeneste ved å hente flest mulig e-postadresser til nyhetsbrevene via nymotens popups. Det de egentlig gjør er å bidra til et økende globalt irritasjons- og fokusproblem.
Merk at enkelte adblockers har «Fanboy annoyances» filtere for å stoppe denne typen popups.
Utrolig mange nettsteder verden over vil at du skal gi dem e-postadressen sin i løpet av de første 5 sekundene siden du først kom inn på nettstedet.
Disse nettstedene setter fokus på sin popup i de første 5 sekundene, uavhengig av innholdet i popupen.
Disse sekundene er best brukt på å fange oppmerksomheten til besøkeren.
Disse dyrebare sekundene bør aldri kastes bort på noe så gammeldags og irriterende som en modernisert popup fra 1990. Det er du, som nettsted-eier, som må fjerne popup-problemet fra ditt eget nettsted
Nyhetsbrevlistene er nok ofte fylt opp av falske e-postadresser (kjapt fylt inn hva-som-helst for å fjerne popupen), ekte e-postadresser (fylt inn fordi man vil fjerne popupen, ikke fordi man ønsker å motta noe som helst) og kanskje et par ekte e-postadresser fra mennesker som er genuint interessert i det du driver med.
Resten havner i spam-folderen til de som ikke allerede har forlatt nettstedet.
Vi hjelper deg å vurdere ditt eget nettsted. Se våre svært hyggelige priser, og ta gjerne kontakt for en hyggelig samtale.
De som besøker nettstedet ditt kom dit for en veldig spesifikk grunn: De leter etter noe. De ønsker en tjeneste, informasjon eller ønsker å delta på noe du tilbyr. Det beste du kan gjøre er å tydeliggjøre hva ditt nettsted tilbyr, og hvilke muligheter besøkeren har.
Sircon anbefaler:
En besøker vil være fornøyd fordi man finner det man kom for. Gi det beste inntrykket du kan, så får du flere og mer fornøyde besøkere. Det blir plutselig lettere å selge flere produkter og tjenester. Du får plutselig delt innholdet ditt på facebook, som fører til enda flere besøkere.
Er man genuint interessert i det du tilbyr, så vil man selv oppsøke nyhetsbrev-påmeldingen din, bare sørg for at den er lett tilgjengelig. Man vil også gladelig grave gjennom mengder med informasjon for å finne nøyaktig den ene saken man er ute etter, se et eksempel på et nettsted med mye informasjon her.
Vi hjelper deg å vurdere ditt eget nettsted, og gir gladelig råd og tips. Vi lager også nye nettsider til deg, og hjelper deg å komme igang. Se våre svært hyggelige priser, og ta gjerne kontakt for en hyggelig samtale.