1. Hvis du absolutt må bruke Java-script drop down menyer, bilder med tekst eller bilder med lenker, må du huske å legge tekst og lenker et annet sted på siden slik at søkemotorenes roboter kan følge dem, bildetekster, breadcrumbs m.m. kan være et ok alternativ. Beskrivende tekst er helt essensielt om det skal ha innvirkning på din seo
2. Content is king, eller kan man si innhold er konge? Sørg for å ha godt, velskrevet og unikt innhold med fokus på de primære nøkkelord eller nøkkelbegreper.
3. Hvis innholdet er konge, så er linker dronningen her. Sørg for god internlinking på ditt nettsted der ditt nøkkelord eller nøkkelbegrep er skrevet i lenken (feks.: http…/domener-og-webhotell/.
4. Husk at eksterne lenker fra andre nettsteder som ikke er relevant for ditt innhold ikke er verdt å streve etter (les mer om lenkebygging under).
5. Bli ikke besatt av Google PageRank. Det er bare en del av rangerings algoritmen. Et nettsted med lav PageRank kan komme høyere opp på søketreff enn et med høyere PageRank. Noe som bekrefter viktigheten av innhold.
6. Sjekk at du har et unikt, nøkkelord/begrep i Tittel-taggen på hver eneste viktig side av nettstedet ditt. Unngå her som ellers duplikatinnhold. Vil du ha firmanavnet i Tittel-taggen bør du sette det i enden av Tittel-taggen. Kjente merker/navn kan ha nytte av dette, da en del søk vil kombineres med firmanavn.
7. Oppdater, oppdater og oppdater. Legg til nytt og nyttig innhold på sidene med jevne mellomrom. Nytt og oppgradert innhold vektes høyere av søkemotorene.
8. Sjekk at linker utenfra til nettstedet ditt, og linker internt på nettstedet ditt bruker nøkkelord/begreper som er relevante for innholdet på siden den linker til.
9. feks.: link til bestilling av webhotell, bør inneholde |bestill webhotell|, og ikke |klikk her|
10. Sats på nøkkelbegrep og setninger, ikke på et enkelt nøkkelord. Ikke bruk |Blomster| men |sjeldne tulipanløker| kombiner gjerne med navnet på stedet du holder til, slik at du blir funnet i lokale søk. (feks.: |sjeldne tulipanløker i tromsø|)
11. Rot deg ikke bort i webdesignere som ikke skjønner hva søkemotoroptimalisering handler om. Et fancy Flash-basert nettsted kan se bra ut, men eliminere mengder at potensielle besøk på ditt nettsted. Søkemotorene indekserer tekst, men ikke Flash og bilder. Seo handler mest om teksten, hva som blir publiser, og mye mindre om det grafiske utseende.
12. Bruk nøkkelord/begrep hensiktsmessig i tekst i linker, bildenes-ALT attributter og aller helst også i ditt domenenavn.
13. Kanoniseringsproblemer, kan være forvirrende, og gi dine linker dårligere konsistens. Du bør bestemme deg for hvilket du vil bruke, og å bruke det konsekvent. Vi setter opp en 301-redirect til den du velger. (feks.: velger du å bruke, https://sircon.no, redirecter vi http://www.sircon.no dit.)
14. Sjekk at interne og eksterne linker har samme syntaks. (som at: https://sircon.no/produkter/ brukes konsekvent og at det ikke er forekomster av f.eks: https://sircon.no/produkter/index.php ) Dropp index.php, index.html eller default.php, og link alltid til samme sted.
15. Frames, Flash og AJAX lar oss ikke linke til en enkelt side. Bruk aldri Frames, og bruk Flash og AJAX i liten grad slik at mest mulig innhold blir indeksert.
16. Hvordan påvirker filtype-navn som .php – .htm eller .aspx søkemotorene? Filtypen har ingen betydning, og den kan for den saks skyld endres til hva du vil uten betydning.
17. Hva gjøres for at en ny nettside skal indekseres av Google? Å sende Google anmodning via webmasters tool er en god start, men mange ganger er raskeste veien til at en ny nettside skal indekseres av Google er hvis du får en ekstern lenke fra et velrennomert nettsted, kanskje fra en leverandør eller en kunde?
18. Hvis nettstedet av forskjellige årsaker er ganske statisk, trenger nettstedet en blogg. Ferskt innhold er alltid best. Prøv å blogge minst tre ganger i uka med gode og relevante innlegg, husk å lenke til øvrig innhold på nettstedet.
19. Søkemotorene lærer stadig mer om hvordan naturlig innhold struktureres. Ikke prøv å stappe teksten full av dine nøkkelord/begreper. Søkemotorene ser på hvor mange ganger et begrep er brukt i innholdet, og hvis det er unormalt høyt, vil dette gjøre mer skade enn nytte.
20. Linker bør bruke nøkkelord/begrep, men også teksten som omgir linkene tillegges vekt. Skriv derfor en utfyllende, beskrivende tekst til forklaring av innholdet som det linkes til. Dette gjelder også linker til annet innhold som bilder, video og andre filer.
21. Hvis du er på en delt server, sjekk om serveren er svartelistet. Har en spammer misbrukt den delte serveren kan det påvirke din rangering.
22. Ikke blokker info om domeneeierskapet når du registrerer et domene, Google kan da betrakte deg som en med skumle hensikter (spammer).
23. Når du blogger, skriv en beskrivende title tag i tillegg til blogg tittelen.
24. Kontroller at nettstedet ditt er lett å bruke. Dette kan påvirke nettstedets evne til å bli linket til og slik populariteten, og dermed rangeringen.
25. Verdifulle eksterne linker kan være i form av e-post kommunikasjon, for eksempel nyhetsbrev, nettmagasiner og pdf filer. Dine eposter bør linke hjem til ditt nettsted.
26. Sørg for en unik landingsside for hvert nøkkelord/begrep/setning. Ikke prøv å fylle en side med for mange nøkkelord/begrep. God seo, handler om å implementere nøkkelord der det faller naturlig, eller om det er komplimenterende til teksten. Dette har vi gjort her, da vårt nøkkelord i denne teksten er seo.
27. CTA, eller |call to action| Det er ikke mye vits i mengder av trafikk til ditt nettsted hvis du ikke tydelig klarer å kommunisere hva de kan eller hva du vil de skal gjøre: Si med klare ord; |Bestill vår brosjyre her| eller |Prøv en gratis demo på våre..| osv.
28. SEO og søkemotoroptimalisering endres stadig, ny kunnskap oppdages, og Google og de andre holder kortene tett til brystet. Men hovedreglene står seg trolig godt: Skriv godt og link relevant, få mye trafikk og ha gode referanser.
29. Hva gjør jeg når jeg vil se meg selv i kortene og ikke ønsker å bli lurt av Googles tilpassede søkeresultater: For å unslippe at dine resultater ikke påvirkes av din historikk, kan du bruke inkognito-modus, dette fjerner søkeloggen din, og det blir lettere å oppdage når man har gjort en god jobb mot SEO (search-engine optimization)
30. Bruk ordene |bilde|, |video| eller |image| i ditt bildes ALT beskrivelse og tekster. Mange søker etter nøkkelord/begrep sammen et av disse ordene.
31. Legg ut underholdende innlegg, videoer og bilder. Du vet selv hvordan disse spres i sosiale medier, på mail osv. Du kan få mengder av eksterne lenker til ditt nettsted eller din blogg, og engasjere mange mennesker.
32. Hvis du har sider på nettstedet som er svært like og du er bekymret for duplikatinnhold, kan du plassere nettadressen til den ønskede siden i nettstedskart (sitemap).
33. Sjekk |server header|. Skal være enten |200 OK|, eller |301 permanent redirect| Hvis statusen viser noe annet, sjekk om nettadressene er satt opp riktig og brukes konsekvent i hele nettstedet.
Les mer om algoritmene til Google her
Ønsker du å ha en domeneforhandler som kan hjelpe deg med slike oppgaver som dette?
Sircon har fri support, driftes på 100% fornybar energi, og har erfaring med WordPress over 12 år.