Hvordan bli synlig på nett, et komplett kurs i SEO, søkemotoroptimalisering.

SEO, en kort introduksjon.

Seo, eller søkemotoroptimalisering, er blitt et kjent begrep de siste årene. I denne guiden vil du få en komplett oversikt over hva man bør fokusere på, hvilke strategier en kan implementere, hvordan du utfører og lykkes med din, eller bedriften du jobber for sin rangering i Google.

Viktig å tenke på, gjennom hele dette kurset.

Noe som er viktig når det kommer til å rangere høyt i Google, er å ikke bli for fiksert på hva forskjellige programvarer forteller deg. Husk at du skal kommunisere budskap med mennesker, og
ikke datamaskiner.
En god kombinasjon av både interessant stoff for leseren, samt Google sine crawlere, er det vi skal fokusere på i dette kurset.

Her vil du lære mer om:

(klikk på lenkene for å hoppe direkte til tema)

Verdien av seo

89% av all informasjons henting, starter ved en søkemotor.

Det er helt klart en fordel å rangere høyt innen søk rundt dine tjenester, da du når ut til 89% av markedet ditt gjennom dette.

Man blir en del av kundereisen.

Om du har gode instruksjoner på hvordan dine produkter brukes, eller hvordan man installerer produkter du selger, møter du kunden før de har bestemt seg for å kjøpe. Grunnen til dette er fordi kunder søker opp det meste ved produktet før de tar en avgjørelse.

verdien av seo

Lag innhold som betyr noe for kundene

Lager du innhold som besvarer kundespørsmål, har du nå en gyllen mulighet til å ha innflytelse på valget til den potensielle kunden, enten det er ved valg av produsent, leverandør, eller montør.

Har en kunde først vært innom nettsiden din, kan du også bruke Google adwords til å gi denne kunden spesifike tilbud, som kan føre til at de kjøper produktet fra deg og ingen andre.

Konklusjon

Man kan konkludere med at noe av verdien ved søkemotoroptimalisering, er å ha tilstedeværelse før, og ved kundens avgjørelse. SEO er også en god strategi for å bygge merkevare, da du vil ha tilstedeværelse hos alle kunder som søker etter dine produkter og tjenester, eller produkter og tjenester som kan sammenlignes med dine.
Seo vil også ha en positiv effekt for branding, kunder vil assosiere produkter med firmanavnet deres.

Hvordan Google fungerer.

Når du søker etter noe i Google, søker du ikke etter informasjon om alt som eksisterer på nettet, du søker på Google sin indekserte versjon av nettet.

Det dette vil si, er at all informasjonen som du finner på Google, har blitt indeksert av selskapet på et tidspunkt, og er ikke en nøyaktig representasjon av hva du faktisk finner på nettet.

Opprinnelse


Google ble dannet for å kunne skaffe struktur på alle verdens nettsider, dette har selvfølgelig blitt en mer utfordrende jobb med tiden, men de holder seg like tro mot denne visjonen idag, som da de ble grunnlagt.

Google er det de fleste bruker.

De aller fleste bruker Google for å finne informasjonen de lurer på. Dette danner et behov for å indeksere millioner av nettsider.
For å finne ut hvilke nettsider som kan gi søkeren best svar, har Google etablert et par krav for å definere hva som er nyttig informasjon for søkeren. Det er akkurat disse kravene du må prøve å oppfylle etter beste evne, for å lykkes med SEO.

bilde av google i nettleser

Hvordan blir ditt nettsted indeksert?

Her finner du en informativ video som tar for seg hvordan Google jobber med å indeksere nettet.

Digital sjekkliste for din bedrift.

Når det kommer til seo, er det hovedsaklig stoffet du skriver, og hvordan du skriver det, som definerer hvor god rangering du vil få fra Google. Det er likevel en del andre ting som Google tar høyde for, i det de indekserer et nettsted. Om det tok lang tid for crawleren å komme til det aktuelle stoffet, er dette selvfølgelig et minus.
Her har du en sjekkliste som sikrer deg fra å hindre din egen fremgang innen seo.

Lag en responsiv nettside

Sikre at din nettside er responsiv, dette betyr at den er like fungerende på både mobil, nettbrett og datamaskin.
Å ha et nettsted som er responsivt på mobil blir bare enda mer viktig, Google kommer mest sannsynlig til å fase ut alle nettsider som ikke er reponsive.
Dette vil de gjøre med å rangere de aktuelle sidene lavere.

Sørg for at nettsiden din har SSL-sertifikat / HTTPS.

SSL-sertifikat krypterer informasjonen som blir utvekslet mellom nettsiden din, og brukerne på den. Dette minimerer risiko for alle bevegende på nettsiden, man blir også ansett som en bedre og sikker nettside av søkemotorer.

Rask responstid på nettsiden.

Sørg for at de som drifter nettsiden din optimaliserer denne, og får den så rask som mulig. Prøv å holde deg unna nettsidebyggere etc, dette gjør nettsiden veldig mye tregere, og man vil av denne grunn oppnå dårligere rangering.

Opprett bruker i Google My Business.

Har du bruker her, kan kunder se din lokasjon, åpningstider, kontaktinfo, og hva dere selger.

Installer hjelpende verktøy for seo.

Har du en nettside bygget i WordPress? Installer gjerne Yoast SEO, denne hjelper deg med å skrive interessant for søkemotorene.
Finn alternativer, eller søk etter løsninger rundt seo til ditt publiseringsverktøy.

Hold øye med progresjonen din, og sett opp Google analytics og Google search console.

Det er viktig å følge med på kunders adferd i det du publiserer informasjon. Hva er det dine kunder engasjeres mest ved? Hvilke kampanjer, eller informasjon er det som genererer mest trafikk og omsetning?

Om du trenger hjelp med å sette opp dette, ta gjerne kontakt med oss i Sircon Norge AS. Vi kan fullføre hele denne listen for deg, eller se hvor langt du har kommet i prosessen.

Hvordan starte med seo, det grunnleggende man må tenke på ved enhver tekst, eller nettside.

Før man starter med å skrive et innlegg på bloggen, eller generell informasjon på nettsiden sin, er det en del ting man bør tenke på. Her nevner vi de mest grunnleggende egenskapene en tekst må ha.
Alle disse punktene er helt essensielle, om man skal kunne oppnå noen form for effektiv seo.

Budskap

Hva er selve essensen av det du skriver? hva handler teksten om, og hvilke spørmål besvarer den?
Hele dette innlegget er en instruksjon på hvordan man lykkes med søkemotoroptimalisering, nøkkelordene mine burde da være seo, søkemotoroptimalisering, instruksjon etc.
Budskapet med denne teksten vil være å gi informasjon rundt et emne, til de som nettop starter med det, til de som ser etter en oppdatering av av egen kunnskap, eller de som ser etter tips de selv ikke har implimentert.
Gjennom hele denne teksten, vil det være vår jobb å få Google til å forstå dette budskapet, og sette oss høyt om noen søker etter det.

Nøkkelord

Du må implementere nøkkelord på forskjellige steder i teksten. På utdraget under, ser du at vi har nettbutikk som nøkkelord.
Dette utdraget er nok et ganske ekstremt eksempel, men det viser iallefall at dette er blitt søkemotoroptimalisert.

nøkkelord for seo

Sørg for at nøkkelordene dine gjentas på hovedområder.

Dette er hovedområdene dine nøkkelord bør gjentas på:

Slug

Slug er det som beskriver hvor du befinner deg på nettstedet du besøker. I eksempelet til høyre ser du at vi befinner oss på bloggen, under webhotell, hosting, og domener.
Her er det gunstig at søkeordet ditt gjentas, for et enda bedre resultat.

Tittel

Tittelen bør innhode selve nøkkelordet for teksten din. Det bør også inneholde hva den potsensielle leseren kommer til å søke etter. Vi skriver om domener i dette innlegget, om folk søker etter «hva er et domene», vil dette innlegget ha topplassering på førstesiden i Google. søkeresultatet det kan selvfølgelig avhenge litt av hvor du befinner deg i landet.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelse er en enkel og forklarende tekst om hva innlegget omhandler. man bør selvfølgelig ha nøkkelordene sine her. Man bør også besvare en del andre spørmål i metabeskrivelsen, slik at man er gunstig plassert for disse også.

eksempel, tittel, slug, metabeskrivelse


Headers

Headers er selve oppbygningen til teksten din. Header-tags lager ikke bare overskrifter for leseren, men det hjelper også søkemotorene.
Headers lar søkemotoren forstå hvilke deler av teksten som er kjernen. Den forstår også hvilken del som er preget av mindre relevant informasjon.

Man deler opp headers i seks forskjellige varianter, h1 til h6. H1 er alltid overskriften, og h2 er undertemaene. H3 vil da være beskrivende deler av undertema, og h4 vil være overskrifter under h3.
Som eksempel kan vi ta overskriften for denne informasjonen, headers. Denne overskriften er en h3, grunnet at det er en del av hvordan man starter med seo, som igjen er en del av kurset for seo.
Skulle vi nå skrevet en liste med eksempler, kunne vi laget en overskrift med h4, men vi velger å heller vise et illustrerende bilde.

overskrifter seo, eksempel

Lenker, utgående og interne.

Du bør ha lenker internt på nettsiden din, du bør også ha lenker eksternt.
Dette forteller Google at du skriver relevant stoff andre steder på nettsiden din, og at du henviser til relevante kilder.
Det øker også sannsynligheten for mer trafikk, grunnet at besøkende kan komme til informasjonen fra forskjellige lenker.
Å ha gode interne lenker, som er relevant mot stoffet du skriver, øker også varigheten av øktene til de besøkende. Dette er noe Google setter veldig høyt.

En lenke bør inneholde nøkkelordet ditt, slik at crawlere forstår at lenken er relevant. Se eksempel

Innhold

Sørg for at innholdet er enkelt å forstå, oversiktlig, og generelt godt skrevet.
Engasjerende innhold, og en god struktur får besøkene på siden din til å vare lenger, da besøkende faktisk leser. Dette øker troverdigheten din til Google betraktelig, samt at du mest sannsynlig får flere kunder på denne måten.

Dette er de mest kritiske tingene å ta tak i, når det kommer til publisering av innhold.
Om du leter etter mer avanserte tips, og tiltak som tar dine ferdigheter fra gjennomsnittlig til viderekommen, kan du lese og implementere triksene vi har skrevet om her: 33 gode tips til din seo .

Nyttige tips og verktøy for din seo

  • Google search.
    Gå til Google sin hovedside og se hva som blir foreslått som søk, i det du søker etter tjenester, eller produkter som din bedrift jobber med.
    På denne måten vil du se hva som er mest populært å søke etter, rundt dine produkter og tjenester.
    Skriver du innhold, eller legger til informasjon rundt produktene dine, som besvarer disse søkeordene har du et godt utgangspunkt til å få mange treff på nettsiden din.
google search, nyttig for seo
  • Google trends
    På google trends kan du finne ut hvilke søkeord som brukes mest rundt din bransje, og heller bruke disse ordene, fremfor de du opprinnelig tenkte å bruke.
google trends

Google analytics

I Google analytics kan du se følgende:

  • Hvor mange som besøker nettstedet ditt
  • Hvilke sider som blir mest besøkt
  • Når kunder som oftest besøker nettstedet ditt
  • Hilke land som besøker nettstedet ditt oftest
  • Hvor trafikken til nettstedet ditt kommer fra
  • Og mye mer
google analytics

Google analytics danner selve fundamentet for alle handliger fremover. Dette er verktøyet man bruker for å bli kjent med kundene sine, og hvordan de reagerer.
Hvis man blir god på å tolke analyser fra Analytics, vil man kunne drive markedsføringen mer intelligent og målrettet, og med bekreftelse på at ting enten fungerer, eller ikke.

Vi vil anbefale alle som driver med markedsføring innen en moderne bedrift å sertifisere seg i google analytics, dette er helt gratis og kan gjøres ved å trykke på denne lenken.

Google Search console, perfekt for seo

Med Google search console kan du få bedre forståelse av hvordan bedriften fremtrer utad.
Her kan du se plasseringen din på google sine søkesider, hvor mange visninger den får, hvor mange av visningene som fører til klikk, og totalt antall klikk.

Å bruke dette intelligent, for å forbedre antall klikk er en annen sak. Dette gjør du ved å bruke informasjonen du blir gitt.

Ser du at et innlegg har mange visninger, men lite klikk, da kan plassering eller CTR være relevant.

Har du mange visninger, men dårlig plassering, bør man selvfølgelig fokusere på plasseringen først, altså alle disse tipsene rundt seo.

Hvis et innlegg har mange visninger, og god plassering, da er stoffet ditt mest sannsynlig misvisende, eller lite relevant for det søkeordet. Det kan også hende at det er kun overskriften din som ikke er interessant nok. Her må man prøve og feile for å bli dyktig.

Bruk bildet under, for å få en bedre forståelse av hva vi mener her. Dette bildet viser kun en bestemt dato, og er rangert etter søkeord med høy plassering. Du ser med en gang at vi bør fokusere på å få søkeord med mer visninger til en bedre plassering.

google search console

Yoast SEO, eller noe lignende

Hvis ditt nettsted er bygget på WordPress, et yoast seo helt essensielt. Yoast forteller deg hvor mange ganger søkeordet ditt gjentas, om det gjentas for mye, eller for lite.
Yoast lar deg endre slug, metabeskrivelse, og tittelen på innlegget ditt, direkte fra siden du skriver på.
Du får også tilbakemeldinger på strukturen av innlegget ditt, slik du kan se et eksempel på nedenfor.
Hvis du ikke har en nettside bygget i WordPress, skal det finnes forskjellige alternativer på andre publiseringsverktøy. Squarespace har for eksempel en slik løsning innebygd fra installasjon.
Yoast SEO er helt gratis å installere.

yoast seo norsk

Hvilken strategi bør man ha for seo?

Som bedrift har man mest sannsynlig utarbeidet en god markedsplan, der man har definert segmenter, gjort analyse av konkurrenter, SWOT, etc. Det man mest sannsynlig ikke har gjort, er å utarbeide en selvstendig markedsplan for seo, som komplimenterer det man allerede vil fokusere på i bedriften.
For at det man ble enige om på møterommet skal gjenspeiles best mulig på nett, anbefaler vi følgende fremgangsmåte.

Velg dine kjerneprodukter.

Velg de produktene, eller tjenestene din bedrift vil satse på, enten det er på grunn av omsetning, hva markedet responderer best på, eller hvor dere har mest erfaring.

Dette bør ikke være en lang liste, tre til seks punkter er mer enn nok.

Lag et godt grunnlag for god seo på nettsiden.

Design nettsiden deres slik at kjerneproduktene kommer tydelig fram, og det er enkelt å få en forståelse av hva dere spesialiserer dere på.

Fjern all irrelevant informasjon som ikke kan assosieres med hverken bedriften, eller produktene og tjenestene dere selger. Dette finnes det masse eksempler av.

Skal man absolutt skrive en lang tekst om hvordan det hele startet, gjøm det. Historien til Google er helt uinteressant hvis du skal søke opp noe.

Spesifiser hvert kjerneprodukt.

Finn ut hva kunder søker etter ved kjerneproduktene deres, og forme produktinformasjonen rundt dette. på denne måten blir hyppige, men relevante søkeord assosiert med disse produktene.

Form innlegg etter hva dere henter av informasjon. Finner dere ut at mange søker etter hvordan en lettvegg settes opp, skriv en fullstendig instruksjon på hvordan man gjør dette.
Personen som leter etter denne informasjonen, vil mest sannsynlig ikke bruke noen til å sette opp en lettvegg, men gjøre det selvstendig. Man kan hente omsetning på denne kunden ved salg av verktøy, eller at leseren bruker deres selskap til en jobb som ikke kan gjøres selvstendig, eller som den potensielle kunden ikke mestrer.

Aldri vær redd for å gi «for mye» informasjon. Problemet er sjeldent at man mister kunder til kunnskap som eksisterer på nett, men at man ikke attraherer stor nok kundemasse.

Dann engasjerende innlegg rundt kjerneproduktene deres.

Om dere driver et treningssenter, og vil tilby PT-timer til kundene deres, tenk på hva fremtidige PT-kunder vil lese, eller få informasjon om. Her kan man komme med gode råd til å gå ned i vekt, hvordan man bygger muskler på en effektiv måte, hvilke øvelser som er best for forskjellige muskelgrupper etc.
Merk at dette innlegget faktisk må gi verdi til kunden, ellers vil det ikke bli lest.

Gi mer enn andre. Som treningssenter kunne man gitt ut en gratis, og vel gjennomtenkt treningsplan, dette er noe som ville skapt differanse mellom dere og konkurransen, samt flere lesere. Dette er vanligvis noe man må betale for, men det er ikke grunnlaget for at kunder kjøper personlig trening, så det vil kun komplimentere produktet som selges, og ikke motarbeide det.

Bli kjent med segmentene dine, og hjelp de med din kompetanse

Finn ut hva kundene du vil attrahere søker etter, når det kommer til informasjon rundt dine produkter eller tjenester.
Det er gull verdt å være tilstede med hjelpende informasjon, når potensielle kunder trer inn i en kjøpsprosess.
Om stoffet ditt er godt gjennomtenkt, og optimalisert, kan leseren av slike innlegg finne produktene dine, og prisen på de, via lenker på nettsiden. Kunden har nå fått informasjonen en lurer på, samt en pris for produktet som skal løse problemet.

Om kunden ikke kjøper produktet innen denne sekvensen, vil kunden uansett ha bemerket seg deres logo, hva dere gjør etc. Om kjøpsprosessen for dine produkter er lange, der det kreves en relativt stor investering, vil det å ha tilstedeværelse hos kunden uansett være optimalt.

Hold en rød tråd mellom alt stoff.

Nå som du er bevisst på kjernen av din bedrift, er det viktig å kunne publisere informasjon som har en rød tråd gjennom seg, altså at alle de sprøsmålene man besvarer rundt produktet, eller tjenesten lenkes opp mot nettop dette, eller at informasjonen lenker til annet stoff du har skrevet, som er relevant for leseren.
Plutselig har du 10 gode innlegg som genererer masse trafikk, fordi de er hjelpsomme mot kunder i ditt marked, og alle disse kildene til gratis informasjon lenker opp mot ditt produkt, eller tjeneste.
Om man gjør dette på samtlige av sine kjerneprodukter og tjenester, vil man ha et ekstremt godt grunnlag for å rangere høyt hos Google, man vil også ha informert kunder nok om produktene de vurdere å kjøpe, til det punkt at de er klare for å ta et valg. Om man da, underbevisst, er blitt eksponert for informasjon fra din bedrift, og dens merkevare, vil dette være et like naturlig valg, kanskje like naturlig som Coca cola er ved kjøp av brus med colasmak. Kontinuerlig eksponering innenfor informasjonhentingen, vil gjøre ditt produkt til det naturlige valget for kjøperen.

Det er selvfølgelig viktig å prioritere søkeord på samme måte som tidligere beskrevet i denne guiden for best mulig effekt.

Lag et «trending» innlegg

Finn ut hva kunder stiller mest spørsmål til, rundt ditt yrke, produkt, eller tjeneste.
Dette kan du enkelt gjøre vi forum på nettet, en god start kan være Reddit.


Når du har funnet ut hva de aller fleste lurer på rundt ditt produkt, se hvordan dette er blitt besvart på nett tidligere.
Finn de 10 beste innleggene som svarer på akkurat dette spørsmålet, eller tema.
Deretter lager du en enda bedre besvarelse eller instruksjon på dette.


Om du er flink til å bruke tipsene og har en generell forståelse over hvordan du lager en effektiv tekst for crawlerne i Google, vil du nå ha laget et innlegg som fort kan klatre til topps på førstesiden av google, og som hjelper mange mennesker med å forstå noe de lurer på.


Din bedrift vil altså assosieres med noen som yter god kundeservice, og som er opptatt av å hjelpe kunder, uten forventning om å få noe tilbake. Men det gjør du selvfølgelig, du får annerkjennelse, om ikke større andel av markedet.

Huskeliste, før man publiserer innhold

Nettsiden, og innleggene dine vil bli rangert etter hvordan brukere oppfører seg på nettsiden din. Brukeres oppførsel kan man få en god oversikt over med Google analytics, og Google search console.

  • Her må man tenke på om informasjonen er enkel å fordøye, om den faktisk gir verdi til leseren, og om folk i det hele tatt etterspør det du skriver om, i form av søk å nett.
  • Mestrer du å danne innlegg som engasjerer leseren, er aktuelle for ditt marked, og gir verdi til leseren, ja da får du kanskje lenket siden din hos andre aktører som driver innen samme bransje.
  • Antall minutter som brukes av hver individuelle leser, sier mye om hvor bra informasjonen som står der er. Dette legges det mer og mer vekt på fra Google, da det finnes ekstreme mengder med unyttig informasjon på nettet.
  • Det er viktig å huske at seo er en langsiktig plan for markedsføring.
  • Du har opprettet google analytics, er flink til å lenke eksternt, internt, og passer på å skrive engasjerende og godt innhold. Det er likevel ikke gitt at du vil oppnå store resultater med en gang. God seo, handler om å ha en stort bibliotek av nyttig, eller engasjerende informasjon på nettsiden sin. Jo mer informasjon du har, som du har jobbet godt med, jo mer aktivitet vil du få på siden din.
  • Når du lenker til en ekstern side, sørg for at de er aktuelle for innlegget ditt. Er det slik at brukere flykter fra lenkene dine, med en gang de åpnes, vil dette resultere med negativ innvirkning på det du har publisert.
  • Fokuser på at det du publiserer skal kunne transportere leseren over til masse nyttig informasjon, som er relatert til både innlegget, og din bedrift. På denne måten vil leserne få en sterkere relasjon til din bedrift, samt mer tid på selve siden din.

Relatert lesestoff:

HTTPS