Egne nettsider eller blogg på ditt eget domene er viktig, og godt anvendt mye bedre markedsføring enn bare å benytte Facebook eller Google!

Vi får høre at enkelte bedrifter velger å legge mesteparten av webmarkedsføringen i Facebook, Google eller i andre sosiale medier sine hender, en risiko du kanskje ikke er villig til å ta, ihvertfall ikke når du vet dette:

Facebooks enorme vekst og utbredelse, samt tjenester som Facebook Pages for næringsdrivende, Facebook Places, fremming av innlegg og Facebook annonser gjør at det sosiale nettstedet stadig vinner terreng som media for markedsføring på nett. Det siste nå er at man snart kan legge inn egne annonser i feeden, som Facebook også tar sin del av fortjenesten på. Siden feeden ikke lenger presenteres for alle, skal du nå altså betale for fremming av innlegg med egne annonser som Facebook også vil spise en bit av? Konsulenter og utviklere prøver å selge deg Facebook kampanjer og markedsføring i andre sosiale media, mens de kanskje ignorerer ditt eneste reelle aktivum på internett, nemlig dine egne nettsider. Visste du at bare 10% av dine Facebook venner eller fans i gjennomsnitt ser det du legger ut på Facebook? Facebook feeden er totalt endret siden den ble opprettet, og mange har brukt 100-tusenvis av kroner for å bygge en base av likes eller fans, men Facebook vet selvfølgelig også at du nå også ønsker å betale for å nå disse som du allerede har betalt for å finne?

Er det delt, så er det i Facebooks hender

En Facebook side er koblet til en Facebook konto, nemlig den Facebook brukeren som opprettet den i utgangspunktet. En Facebook side er alltid knyttet til en personlig konto, kanskje en eller flere av de ansatte, eller kanskje en konsulent. Hva skjer hvis en av administratorene gjør noe som Facebook oppfatter som uønsket? Joda siden vil fjernes og alle administratorer mister tilgangen til siden. Det finnes mengder av eksempler på sider som er blitt slettet av Facebook Hvis Facebook foretar layoutendringer, spør de ikke deg. Er Facebook nede, kan du ingenting gjøre, du kunne jo prøve å ringe supporten:-). Hvis Facebook endrer API, må du selv stå for omprogrammeringen. Du trenger ikke lete lenge etter eksempler på dette heller. Tenk om måneder og år med aktivitet på Facebook, innlegg, dine «fans» eller de som liker, dine sider og programmer fjernes for godt? Du har ingen rettigheter, du har jo akseptert betingelsene! Facebooks betingelser finner du her:http://www.facebook.com/terms.php

Facebook har alle rettighetene til ditt innhold

Legger du ut videoer, tegninger, bilder og tekst? Leser du det med de minste bokstavene i betingelsene, skjønner du at du ikke skal bruke dette mediet ukritisk. Bl.a. har du akseptert: Du gir oss en ikke-eksklusiv, overførbar, royalty-fri, verdensomspennende rett til å bruke innhold som du legger ut på eller i forbindelse med Facebook. Facebook har såklart også mye nytte av å trekke ut din, dine følgere/venner eller din bedrifts profilinformasjon i forbindelse med både annonser og places, men om utviklingen i Facebooks betingelser er det skrevet en interessant kronikk, den finner du her. Facebook er gratis, men husk her og der du ellers ferdes på nettet:

Hvis du ikke betaler for et produkt, da er det du som er produktet!

Nettsidene dine er din eneste eiendom på nettet!

Dine egne nettsider er det du som bestemmer over, og her kan man utvikle tjenester og løsninger for å bedre interaksjonen med kunden, CRM m.m. ,og gjøre arbeidsdagen enklere for alle ved bestilling, intranett, kundesider, epostlister m.m.

Forvalt din eneste eiendom på internett, nemlig dine egne nettsider på ditt eget domene!

Vi anbefaler at man bygger kunderelasjoner ved sosial deling og epost, underbygget av nyttige nettsider med godt innhold presentert søkemotoroptimalisert slik at de kan bli funnet ved søk i Google. Markedsfør nettsidene med Google Adwords, Facebook annonser eller fremming av innlegg for å tiltrekke deg nye kunder, men sørg for at det ikke er det eneste stedet du er å finne på internett!

For den som ønsker å fremme eget innhold finner man her inspirasjon og gode råd: Content Marketing Strategy 2015 | C3 2015 | Joe Pulizzi

Bruk sosiale medier, men sørg for at det ikke er det eneste stedet du er å finne på nettet!