Du kan blant annet lese om hvordan e-handelsmarkedet forandres, hvilke betalingsmåter som foretrekkes, hvilken rolle smarttelefoner og nettbrett har for forbrukernes kjøpsatferd og mye mer. Her følger et lite sammendrag over de viktigste trendene: E-handel er blitt en naturlig del av vår hverdag og antall kjøp har gått opp det siste året.
Forbrukerne handler oftere på nett, norske forbrukere har foretatt 7,2 kjøp i løpet av årets første seks måneder, det er en økning på ca 3% mot fjoråret.
I våre egne systemer ser vi at antall transaksjoner har økt med hele 16 prosent hittil i år. Samtidig smelter e-handelen sammen med annen handel. Det innebærer at konsumentene ikke lenger ser på e-handel som noe unikt, og deres oppfattelse om hva som faktisk er e-handel blir mindre tydelig.
– Henrik Begby Andersen, daglig leder DIBS AS.
Forbrukerne vil betale på den måten de opplever som den sikreste og enkleste. Preferert betalingsmåte er nokså ulik i ulike land. I hele Europa foretrekker 40% å betale med kort, 10% med direkte bankoverføring, 15% med faktura, 6% kontant og 23% med mikrobetalinger.
Sircon Norge drifter og utvikler nettbutikker med betalingsløsninger for integrasjon mot DIBS, SWEA, PayPal og NETS.
Ta kontakt hvis du ønsker å ta del i dette voksende markedet.
Rapporten kan du lese her.