Å få en webløsning fra et mediebyrå, er litt som å få «restaurantmat» fra en skomaker

En nettside kan i enkelte tilfeller sammenlignes litt med en matrett.
Matretten kan se fin og god ut, men behøver ikke å smake deretter.

Se for deg at du går til en restaurant, og bestiller en matrett.

På kjøkkenet står en skomaker uten relevant utdanning eller kompetanse til å lage mat.
I stedet for å prøve å lage matretten, varmer han heller opp en ferdigrett i mikroen.

Dette gjelder også websider. Selv om websiden ser flott ut på overflaten, kan kildekoden og alt annet i bakgrunnen fortelle en helt annen historie.

Hvordan kan vi unngå dårlige webløsninger?

Sørg for at utviklingsoppdraget blir tatt av et firma som faktisk jobber med utvikling.

Mediebyråer har som oftest ikke utviklere ansatt, og i enkelte tilfeller støtter de seg derfor på ferdigløsninger. Et eksempel på dette er en WordPress med et ferdigtema.

Vi har også sett eksempler hvor mediebyråer har utviklere ansatt hos seg, som i hovedsak ikke har kompetanse eller relevant utdanning.

Hvorfor er ferdigløsninger dårlige?

Ikke alle ferdigløsninger behøver å være dårlige, men i mange tilfeller er de det.
Vi kan ta en WordPress med et ferdigtema som eksempel.

WordPress i seg selv er et bra verktøy, som vi selv også bruker når vi utvikler nye løsninger til kunder.

Selve hovedproblemet er ferdigtemaer, da disse som oftest er spekket med funksjonalitet.
Dette gjør temaet vanskelig å bruke for sluttkunden, og samtidig blir løsningen som oftest tung og treg.

I en god del tilfeller er også kildekoden til temaet dårlig skrevet, som fører til unødvendig belastning på server og unødvendige tregheter. I tillegg kan slike løsninger gå negativt utover søkemotoroptimalseringen til nettsiden.

Enda en ulempe med ferdigløsninger er at man av og til også kan få samme design som en annen nettside. For noen uker siden gikk jeg selv gjennom diverse nettsider som var satt opp av mediebyrå. Den ene siden jeg fant, benyttet seg av et ferdigtema. Nettsiden var prikk lik demoen til ferdigtemaet, og det var kun logo og innhold som var forskjellen.

I tillegg kjører alle nettsider med samme ferdigtema, samme kildekode i bakgrunnen.
Dette betyr at det er større sjanse for å bli offer for en såkalt zero-day sårbarhet dersom dette blir oppdaget i temaet.

Les gjerne denne artikkelen om zero-day sårbarheter: https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-day_(computing)

Bør man avsky mediebyråer som pesten?

Ikke hvis de ærlig forteller hva du får for pengene, mange av disse er dyktig skolerte «gule-sider» selgere, så flere av dem er det nok lurt å passe seg litt for. Men mange er flinke og hardarbeidende folk, her som ellers.

En god del mediebyrå har også samarbeid med et firma som driver utvikling, slik at kunden for et topp produkt som resultat.

Det eneste vi forsøker å adressere i denne artikkelen, er at man bør være forsiktig med hva man kjøper. Sørg for at mediebyrået faktisk benytter en faktisk utvikler, eventuelt ta selve nettsideutviklingen direkte med utvikler selv.