I Joomla SEO, som i all søkemotoroptimalisering handler det om både «on-page» og «off-page» SEO. Her forteller vi litt om den tekniske delen av «on-page» SEO i Joomla, og hva du kan gjøre for at ditt Joomla nettsted skal kunne presentere innholdet slik at søkemotorene finner ditt innhold relevant.

Gode nøkkelord

Først bør du tenke på hvilke gode søkeord eller nøkkelord som beskriver det du driver med. Forsøk å benytte disse nøkkelordene i relevante sammenhenger. Bruker du nøkkelordene ukritisk og uten sammenheng med verdifullt innhold lager man bare ris til egen bak.

Hva er en god nøkkelordstrategi?

Hva søker kundene etter, og hvilke søkeord benytter de?

Meta description eller Meta beskrivelse:

Metabeskrivelse for nettstedet, og Metabeskrivelse for nettsiden vises i søketreff ved søk hos Google. Meta beskrivelse er viktig for at de som finner deg på søketreff skal fatte interesse for din nettside. Man kan ha en metabeskrivelse for nettstedet (startsiden) og for hver enkelt side på nettstedet. I Joomla finner du disse feltene her:

Meta description for nettstedet:

Du velger konfigurasjon under fanen nettsted, og skriver inn teksten her:

Meta description for artikkelen:

I høyre spalte i artikkeleditoren finner du Metadatainformasjon. Her skriver du Meta-beskrivelse for den enkelte artikkel.

Bruk overskrifter riktig:

Overskrifter er der for å forklare hva innholdet på siden handler om. H1 eller heading 1 er der for å beskrive hovedinnholdet, mens H2/H3 osv. er der for å beskrive underpunkter eller deler av innholdet.

Bruker man H1 flere ganger på siden, vil relevansen av innholdet bli utvannet. Sørg derfor at sidene har unikt innhold i henhold til nøkkelordstrategien som er valgt, og at H1 benyttes en gang.

Bilde beskrivelse og filnavn:

Husk at bildesøk i søkemotorer ofte benyttes for å finne et produkt eller en tjeneste. Bruk derfor et beskrivende filnavn og merk derfor alltid bildene med en beskrivelse, slik at de som benytter bildesøk kan finne dine produkter eller tjenester.

SEO Sjekkliste:

Benytt denne nyttige SEO sjekklisten for å ikke glemme de elementene som er viktige å tenke på ved innlegging av informasjon på dine Joomla nettsider.

XML Sitemap:

For Joomla finnes det utallige komponenter som genererer et XML sidekart over innholdet på ditt nettsted. Her en variant vi liker å benytte: XMAP
Når sidekartet er generert, bruk Googles verktøy for nettredaktører for å fortelle Google om innholdet, og om hvor ofte det oppdateres.

URL Rewrite:

Google mener at en filbane eller URL skal kunne kommuniseres, bør være logisk og ikke for lang. Joomla CMS og andre CMS systemer bruker kronglete kode for å kommunisere med de bakenforliggende systemene. Dette gjør at filbaner eller URL blir lang og vanskelig å huske.

For at filbanene skal skrives om i et forståelig språk, må url rewrite settes på i konfigurasjonen av ditt Joomla nettsted.

I tillegg må endelsen .txt slettes på htaccess-filen, og et punktum settes foran (skal altså hete: .htaccess) Filen finner du i public_html mappen på ditt webhotell.